Koristamine on teadus: rahvusvahelised eksperdid jagasid teadmisi Tallinnas
Eksperdid ISSA-st rõhutasid, et koristamine ei ole tegevus või arvamus, vaid kvaliteedijuhtimise osa ning teadus, mis vajab ühist arusaama kogu Euroopas.
8.–9. aprillil 2025 viibisid Tallinnas eksperdid ISSAst ning eesmärgiks oli jagada puhastusvaldkonna arendamise kogemusi ning teha koostööd selle nimel, et puhastusvaldkonna kutseeksamid EQF raamistikus oleksid rakendatavad laiemalt Euroopas. See võimalus avanes tänu Erasmus+ õpirändeprojektile nr 2024-1-EE01-KA121-VET-000236654, mis toetas ekspertide kutsumist Eestisse ning andis võimaluse jagada teadmisi ja kogemusi rahvusvahelises keskkonnas.
Kahe päeva raames toimus Tallinnas kutseeksami teoreetilise ja praktilise osa paikvaatlus, kutseeksami ettevalmistuse koolitusel osalemine, konsortsiumi kohtumine SOL Baltics võõrustamisel ning CIMS kvaliteedistandardi protsesside selgitamine.
Peamiseks eesmärgiks oli rahvusvahelise kogemuse vahetamine koristusvaldkonnas ning ülevaate saamine, kuidas Eestis toimub EQF kutseeksamite korraldus ning kuidas oleks võimalik sellist süsteemi rakendada laiemalt Euroopas. Samuti vaadeldi võimalusi, kuidas arendada puhastustööde kvaliteeti ühtse standardi kaudu Euroopas.
Kohtumisel jagasid ISSA eksperdid põhjalikke teadmisi CIMS standardi (Cleaning Industry Management Standard) kohta, mis on rahvusvaheliselt tunnustatud kvaliteedijuhtimise raamistik puhastusteenuste valdkonnas. CIMS on esimene konsensuspõhine juhtimisstandard, mis määratleb eduka ja kvaliteetse koristusorganisatsiooni peamised omadused.
CIMS standard keskendub viiele põhivaldkonnale:
-
Kvaliteedisüsteemid: tagab dokumenteeritud kvaliteedijuhtimissüsteemi olemasolu, mis soodustab pidevat parendamist ja järjepidevat teenuse osutamist.
-
Teenuse osutamine: standardiseeritud puhastusprotseduurid ja protokollid, mis tagavad põhjaliku ja tõhusa puhastusprotsessi.
-
Inimressursid: hästi koolitatud ja kvalifitseeritud tööjõu tähtsustamine, tagades, et puhastustöid teostavad pädevad ja usaldusväärsed spetsialistid.
-
Tervis, ohutus ja keskkonnahoid: keskkonnasõbralike toodete ja tavade kasutamine, minimeerides kahjulike kemikaalide kasutamist ja parandades siseõhu kvaliteeti.
-
Juhtkonna pühendumus: pühendumine kvaliteedile, tõhususele ja üldisele kliendirahulolule.
CIMS standardi rakendamine aitab puhastusorganisatsioonidel parandada oma tegevuse tõhusust, suurendada kliendirahulolu ja saavutada konkurentsieelist turul. Standardiseeritud protsesside ja kvaliteedikontrolli meetmete abil tagatakse järjepidev ja kõrgetasemeline puhastusteenus, mis vastab klientide ootustele.
Koristamine algab disainist
Kahe päeva jooksul toodi esile ka hoonete disaini ja sisekujunduse rolli koristusteenuse osutamisel. Koristamise planeerimine peaks algama juba hoone projekteerimise faasis ning sisaldama koostööd kinnisvarahoolduse spetsialistidega. See võimaldab luua kestlikke lahendusi, mis säästavad aja- ja tööressursse.
Õpetliku näitena toodi Fiera Milano, mis on üks Euroopa suurimaid messikeskusi, klaaskatus. Kompleks hõlmab mitmeid paviljone ja hooneid, millest paljudel on ulatuslikud klaaspinnad, sealhulgas suured klaaskatused ja fassaadid. Need klaaspinnad annavad hoonetele kaasaegse ja avara ilme, kuid nende hooldamine ja puhastamine on keeruline ning nõuab spetsiaalseid meetodeid ja seadmeid. Enne 2015 aasta maailmanäitust (EXPO) võeti ette klaaspindade puhastamine – see võttis 130 inimesel aega terve kuu. Tegemist oli niivõrd kuluka ettevõtmisega, et klaaspindade nii mastaapset puhastamist pole sellest ajast saati ette võetud.